تست چسبندگی کراس کات

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

همان طور که می دانید کراس کات یکی از ابزارهای سنجش بسیار دقیقی می باشد که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع از کراس کات استفاده های گوناگونی می شود اما مهم ترین کاربردی که در صنایع مختلف دارد برای تست چسبندگی رنگ و حتی پوشش نیز مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر ضخامت سنج رنگ که کار ضخامت سنجی قطعات را از روی رنگ و پوشش انجام می دهد، کراس کات نیز برا تست چسبندگی رنگ مورد استفاده قرار میگیرد.

شاید این موضوع برایتان جالب باشد اما به کراس کات نیز تست چسبندگی خراش انداز هم گفته می شود. هر نوع از دستگاه کراس کات دارای محدودیت های خاصی در اندازه گیری و تست چسبندگی می باشد.

به دستگاه کراس کات نیز به لاتین (Cross Cut) هم گفته می شود و یکی از معروف ترین دستگاه های کراس کات یا همان تست خراش انداز، الکومتر می باشد که بسیار مورد استفاده صنایع مختلف می باشد.

دستگاه کراس کات الکومتر برای تست چسبندگی بر روی انواع سطوح مختلف استفاده می شود اما بیشتر برای سطوح نازک و ضخیم نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه دارای تیغه های مختلف به همراه چسب می باشد که برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد.

برای تست چسبندگی روش های مختلفی وجود دارد و برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد اما روش کراس کات یکی از روش های بسیار مهم برای این امر می باشد و همچنین یک روش کیفی می باشد.

انواع مختلفی از کراس کات ها وجود دارد که شما می توانید در بازار آن پیدا کنید و یکی از مدل هایی که برای تست چسبندگی رنگ مورد استفاده قرار می گیرد، کراس کات چرخی می باشد.

 

روش های تست خراش انداز (کراس کات):

کراس کات دارای یک سر دسته می باشد که برای روش تست، تیغه ها به آن اتصال پیدا می کند. آنگاه دسته ها را موازات با سطح قرار خواهند داد و خراش هایی را بر روی آن قرار خواهند داد. آنگاه چسب خراش انداز را روی سطحی که از قبل خراش داده شده قرار می دهند  و در نهایت چسب را خواهند برداشت. نتیجه ای که از دستگاه به دست خواهد آمد میزان چسبندگی رنگ را مشخص خواهد کرد.

   آدرس : تهران -خیابان ستارخان -خیابان باقرخان- پلاک 61- واحد 2
   تلفن : 09383636512- 02166593877
   پست الکترونیک : kavoshazma@gmail.com
   دورنگار : 02166421927
     
کاوش آزمای آریا در شبکه های اجتماعی